donderdag 9 februari 2012

De lengte van de begunstigingstermijn

ABRvS, 8 februari 2012. Artikel 5:32a lid 2 Awb bepaalt dat bij het opleggen van de last onder dwangsom een termijn moet worden gegund, gedurende welke de overtreder de last kan uitvoeren zonder een dwangsom te verbeuren. Dat is de zogenoemde begunstigingstermijn. Deze termijn mag niet te lang zijn, maar moet wel lang genoeg zijn om de last te kunnen uitvoeren.

Een argument dat door bestuursorganen nog wel eens wordt aangevoerd in reactie op het verweer dat de begunstigingstermijn te kort is, is dat de overtreder tijd genoeg heeft gehad omdat hij al veel eerder op de hoogte is gebracht van het voornemen tot het opleggen van de last onder dwangsom. Dat argument zou formeel geen rol mogen spelen omdat op grond van artikel 5:32a lid 2 Awb ten tijde van het nemen van het besluit een begunstigingstermijn moet worden geboden die ruim genoeg is om de last te kunnen uitvoeren. Toch heeft de Afdeling zich daar eerder al gevoelig voor getoond. Zie ABRvS 17 mei 2006 en 15 oktober 2008

Deze lijn lijkt de Afdeling door te zetten in haar uitspraak van 8 februari 2012. Het college had de last onder dwangsom opgelegd om het fokken en houden van honden te staken omdat dit in strijd was met het vigerende bestemmingsplan. De overtreder voerde aan dat de geboden begunstigingstermijn (ruim zeven weken) te kort was om aan de last te voldoen omdat hij binnen die termijn geen onderdak kon vinden voor de honden. De Afdeling passeert dit betoog met de volgende overweging:
"Daarbij heeft de rechtbank terecht in aanmerking genomen dat het college [appellant] bij brief van 15 oktober 2008 op de hoogte had gebracht dat het voornemens was hem voor de overtredingen een last onder dwangsom op te leggen, zodat [appellant] voldoende tijd heeft gehad om aan de last te voldoen."
Een begunstigingstermijn van ruim zeven weken om het fokken en houden van honden te staken lijkt mij een hele redelijke termijn. In dat licht is het goed te begrijpen dat de rechtbank en de Afdeling dit betoog passeren. De motivering blijft echter verwondering wekken. Niet het moment waarop het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom wordt bekendgemaakt, maar het moment waarop wordt besloten tot het opleggen van een last onder dwangsom is het moment waarop de begunstigingstermijn begint te lopen. 
LJN: BV3191

1 opmerking:

  1. Dat termijn begint te lopen vanaf moment besluit klinkt mij logisch in de oren. Een voornemen is slechts een voornemen. Het staat de gemeente vrij om in het voornemen geen begunstigingstermijn te geven, maar slechts een termijn voor het geven van een zienswijze op de voorgenomen last.

    BeantwoordenVerwijderen